Hírek

Beszámoló a tizedik műhelymunkáról

Beszámoló a tizedik műhelymunkáról

A Transznacionális együttműködések (EFOP-5.2.2-17-00037) Vallás és kultúra a családokért megnevezésű projekt keretében 2019. augusztus 9-én került megszervezésre az Eötvös József Református Oktatási Központban a pályázat tizedik műhelymunkája.
A műhelymunka címe: Közösségformáló rendezvények
A műhelymunkán részt vettek a meghívottak hiánytalanul, a célcsoport tagok, többek közt Várszegi Zsuzsanna szociológus és Szabó Szilvia társadalomkutató.A műhelymunkán résztvevők az alábbi bontásban foglalkoztak a közösségformálással:
Közösség formáló rendezvények fajtái
Mitől formálódik a közösség?
A közösség formálás pozitív hozadékai
Kötetlen beszélgetés a témában
A Tősérné Lehó Ágnes rövid megnyitóját követően Várszegi Zsuzsanna rögtön rá is tért a műhelymunka első témapontjához. A közösségek rövid szociológiai bemutatásával a résztvevők összegyűjtötték, hogy milyen közösségformáló rendezvényektípust szolgáltatnak. Egyarántgyűjtöttek egyházi és társadalmi rendezvényeket is egy csokorba. A közösségformálás tendenciáit azonos módszertani kiindulással illették, folyamatelemzéssel és folyamat szakaszok meghatározásával térképezték fel a résztvevők közösségeinek működési mechanizmusait valamint a megvalósított éves munkatervben szereplő rendezvények típusát és formáló hatásainak jellemzőit. A közösségformálás, közösségszerveződés – akár felekezeti akár civil szerveződésről beszélünk – lényeges eleme a tevékeny, társadalmi aktivitást feltételező részvétel, melynek ösztönző elemeként a résztvevők egyértelműen az élmény alapú cselekvést tulajdonították. Legyen az esemény akár egy kézműves foglalkozás akár egy szeretetvendégség operatív előkészítése, terítés, ellátás, főzés kenyér-kenés, stb a hangsúly a közösen megélt tevékeny időtöltésből és az ennek során spontán egymás irányába történő megnyilatkozásokban rejlik. A kulcsfontosságú feladatok révén a tevékeny közösségi tagok összefognak és létrejön a közösséget erősítő együttműködés. Ennek következtében aközös alkotás öröme is megjelenik és egymás alkotását is megtanulják tisztelni és elismerni. Vagyis szociálisan érzékennyé válnak a tagok, felelősséget vállalnak egymásért, együtt éreznek és segítik egymást. Ehhez hozzájárulnak az együttes élmények, elyeket társas tevékenységek során élünk át – ez vezet a közösségi érzés tudatának kialakulásához, ez vezethet a közösségi-társadalmi befogadás elősegítéséhez. A társas tevékenységek során jobban összetarthatnak a tagok, erősödik acsoportkohézió. Gyakran a közös feladatok elvégzésekor tanulási helyzet teremtődik – ily módon észrevétlen, informális tanulás alakul ki. Az imént felsorolt feltételek mind-mind formálják ésalakítják egy közösség életét. A műhelymunka során megállapításra került hogy, ezen folyamatrészletek ismeretében tudatosabban irányíthatóak a helyi, kisközösségi, ezáltal társadalmi jellemzők kialakulása a pályázati célkitűzések érdekében.
A műhelymunkáról szóló beszámolót készítette:
Kis Zoltán
szakmai vezető

Szóljon hozzá

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support